Kotkalainen vaihtotyönjohtaja Teppo Järnstedt valittiin 29.11. 2017 Raideammattilaiset JHL ry:n uudeksi puheenjohtajaksi. Järnstedtin valinta oli yksimielinen.
Raideammattilaisten aiempi puheenjohtaja Vesa Mauriala ilmoitti jo hyvissä ajoin luopuvansa paikastaan.
Puheenjohtajan toimikausi kestää neljä vuotta. Teppo Järnstedtin tapauksessa se tarkoittaa sitä, että joulukuun alusta lähtien hän työskentelee ainakin osan viikkoa JHL:n toimitalossa Helsingin Sörnäisissä.
– Myös kentän kiertäminen ja tiivis yhteydenpito jäsenistöön kuuluvat suunnitelmiin, sillä siihen valinnan tehneet minua nimenomaan evästivät. Muutenkin tiedonkulkuun ja viestinnän kehittämiseen niin jäsenistön suuntaan kuin hallinnon sisällä on tarkoitus panostaa, hän sanoo.
Järnstedt aikoo omaksua myös aiempaa aktiivisemman roolin viranomaistoimintaan ja poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisessa.
– Toimintaympäristön muutos ja raideliikenteen vapautuminen kilpailulle tulevat olemaan vaikuttamisen keskiössä, hän sanoo ja viittaa nykyisen liikenneministeri Anne Bernerin viime elokuussa julkistamaan suunnitelmaan pilkkoa VR-Yhtymä kolmeen osaan, eli kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöön.
Etenkin kalustoyhtiön perustaminen sekä veturien ja vaunujen vuokraaminen VR:n yksityisille kilpailijayrityksille hiertää JHL:n Raideammattilaisia, myös Järnstedtiä.
– Haluamme vaikuttaa myös siihen, että henkilöstön pätevyysvaatimuksista pidetään raideliikenteessä kiinni riippumatta siitä, kuka tai mikä harjoittaa liikennettä, hän huomauttaa.
Raitiovaunu- ja metroliikenteessä puhuttavat tällä hetkellä etenkin henkilöstön työvuorojärjestelyt, työvuorojen pituus ja riittämättöminä pidetyt lepoajat. Niihin haetaan parannusta JHL:n Helsingin yhteisjärjestön johdolla käytävissä työehtoneuvotteluissa.
Raideammattilaiset JHL:n jäsenmäärä on noin 4 500. Noin 80 prosenttia heistä työskentelee VR:n ja sen tytäryhtiöiden palveluksessa ja loput HKL:n raitio- ja metroliikenteessä.
Teppo Järnstedt kuuluu JHL:n hallitukseen. Se tulee hyväksymään tai hylkäämään JHL.n neuvotteleman raideliikennettä koskevan työehtosopimuksen. Nykyinen sopimus päättyy 31. tammikuuta 2018.
– Itse neuvotteluissa minulla ei ole mandaattia, mutta istun tukevasti takapenkillä, hän lupaa.